Get Adobe Flash player

Czy mająca swoje powszechnie znane problemy spółka pociągnie za sobą w dół też borykające się z coraz mniejszymi środkami Mazowsze? Jeżeli firma niemająca przychodów z bieżącej działalności nieczynnego lotniska i coraz większe koszty stałe nie będzie w stanie spłacać zobowiązań z tytułu obligacji , do pokrycia tych należności zostanie pociągnięty gwarant czyli samorząd województwa mazowieckiego, który obecnie jest tylko mniejszościowym udziałowcem tej spółki celowej.

Jak pisaliśmy w Panoramie w ubiegłym roku: Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. pozyskał 150 mln zł na finansowanie inwestycji za sprawą umowy wsparcia, która została podpisana w urzędzie marszałkowskim. Dla spółki emisja obligacji oznacza domknięcie finansowania inwestycji. Na mocy zmienionej wcześniej umowy spółki, województwo zobowiązało się do podnoszenia kapitału zakładowego spółki poprzez objęcie nowych udziałów, w przypadku gdy spółka nie będzie w stanie samodzielnie zgromadzić odpowiednich środków na wykup obligacji.

– Lotnisko w Modlinie to jedna z najważniejszych inwestycji na Mazowszu. Do tej pory województwo objęło udziały w podwyższonym kapitale zakładowym spółki na kwotę blisko 100 mln zł, a teraz zabezpieczyło na ten cel kolejne 200 mln zł – podkreślał wówczas pełny optymizmu wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.

Przypomnijmy też, że Spółka i Bank Pekao S.A. podpisały umowę w sprawie emisji obligacji 28 października 2011 r. W ten sposób Port Lotniczy Warszawa-Modlin uzyskał środki na finansowanie prowadzonej inwestycji mającej na celu powstanie lotniska komunikacyjnego. Zgodnie z umową obligacje mają być wykupione do końca września 2020 roku. Proces pozyskiwania finansowania trwał około roku. Brały w nim udział trzy instytucje finansowe zainteresowane emisją obligacji.

Umowę wsparcia podpisali wspólnicy i członkowie zarządu spółki oraz przedstawiciele Banku Pekao S.A. Samorząd Województwa Mazowieckiego reprezentowali wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski, członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Wiesław Raboszuk, a także skarbnik województwa Marek Miesztalski. Agencję Mienia Wojskowego reprezentował prezes Krzysztof Michalski. W imieniu PP "Porty Lotnicze” dokument podpisali: naczelny dyrektor Michał Marzec oraz dyrektor Biura Nadzoru Właścicielskiego PPL Stanisław Kuna. Reprezentantem Nowego Dworu Mazowieckiego był burmistrz Jacek Kowalski. Ze strony Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin podpisy złożyli prezes zarządu Piotr Okienczyc oraz wiceprezes Marcin Danił. Sygnatariuszem umowy wsparcia był również Bank Pekao S.A. reprezentowany przez Andrzeja Kopyrskiego – wiceprezesa Banku.

Obecnie udziałowcy spółki Mazowiecki Port Lotniczy to: Agencja Mienia Wojskowego – 34,43 %, Samorząd Województwa Mazowieckiego – 30,37 %, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – 30,39 %, Miasto Nowy Dwór Mazowiecki – 4,81 %. Wartość projektu pod nazwą „Uruchomienia lotniska komunikacyjnego poprzez modernizację istniejącej oraz budowę nowej infrastruktury związanej z obsługą samolotów, pasażerów i ładunków na terenie byłego lotniska wojskowego w Modlinie” wynosi wg danych z projektów unijnych 331 807 669,05 zł. Koszty obsługi finansowej, gwarancji i ewentualnych dopłat ze strony samorządu to kolejne dziesiątki milonów złotych, które mogą jeszcze przez wiele kolejnych lat pojawiać się po stronie zobowiązań flagowej inwestycji.

Tomasz Woźniak

  •  PATRONATY
    PATRONATY
  • Nie tylko z NBP
    Nie tylko z NBP
  • Z Parlamentu
    Z Parlamentu
  • AFISZ kultury
    AFISZ kultury
  • ZAPROSILI NAS
    ZAPROSILI NAS
  • Liderzy Gospodarki
    Liderzy Gospodarki