Wg Komitetu Regionów należy zapewnić większą zgodność między systemem regionalnej pomocy państwa a polityką spójności UE w okresie 2014–2020, zwłaszcza poprzez włączenie nowej kategorii regionów w okresie przejściowym do stref mogących ubiegać się o pomoc i poprzez podjęcie odpowiednich środków przeciw delokalizacjom.

Zanim KR przyjął stanowisko w tej sprawie, głos zabrał wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, komisarz ds. konkurencji Joaquín Almunia. Podkreślił on, że w kontekście wychodzenia z kryzysu subwencje publiczne na rzecz inwestycji w regionach najmniej rozwiniętych mogą przynieść rzeczywiste efekty, ale tylko pod warunkiem, że będą odpowiednio przygotowane i ukierunkowane oraz że będą wspierać inwestycje prywatne. Należy zadbać o właściwe wydawanie pieniędzy podatników w okresie, w którym większość budżetów publicznych musi zostać poddana konsolidacji. Przyszłe wytyczne dotyczące regionalnej pomocy państwa pozwolą unowocześnić kontrolę nad subwencjami publicznymi i dostosować je do obecnych zadań, aby poprawić ich jakość i ograniczyć zniekształcenia konkurencji na rynku wewnętrznym.

 

KR jest pierwszą instytucją, która zajęła stanowisko w sprawie propozycji Komisji. W opinii z inicjatywy własnej, w której uwzględniono niedawną aktualizację propozycji Komisji, KR opowiada się za utrzymaniem regionalnej pomocy państwa, aby tego rodzaju subwencje nadal skutecznie pomagały regionom w nadrabianiu zaległości gospodarczych. „Regionalna pomoc państwa jest cennym narzędziem, zwłaszcza obecnie, w sytuacji kryzysu społeczno-gospodarczego. Przyczynia się do harmonijnego i zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym.

Według Witolda Krochmala (PL/EA), radnego miasta Wołów i członka komisji Komitetu Regionów dot. polityki gospodarczej i społecznej (ECOS) „Pomoc Państwa jest bardzo ważnym instrumentem, zwłaszcza w czasie kryzysu gospodarczego, kiedy procesy restrukturyzacyjne wymuszone są złą sytuacją gospodarczą, upadkiem lub złą sytuacją gospodarczą i finansową przedsiębiorstw, co niesie ze sobą wzrost bezrobocia. Inna jest rola Pomocy Państwa w sytuacji restrukturyzacji - pojawienie się nowych technologii i innowacji w zarządzaniu lub nowych warunków zewnętrznych np. wymogi ochrony środowiska. Dlatego pamiętajmy, że pomoc publiczna nie może być traktowana jako coś stałego w gospodarce - może występować czasowo i być udzielana na ściśle określonych zasadach. To są przecież nasze wspólne pieniądze i powinniśmy je wykorzystać racjonalnie tak, jak robimy to indywidualnie. Dodatkowo pomoc jednym przedsiębiorstwom nie może obniżać konkurencyjności innych przedsiębiorstw w tej samej branży na rynku UE”

Ponadto, aby lepiej uwzględnić skutki kryzysu, członkowie KR-u wzywają Komisję do jednoczesnego podwyższenia pułapu procentowego pomocy i odsetka ludności objętego pomocą. Co do tej ostatniej sprawy, KR wyraża zadowolenie, że Komisja wycofała się ze swej propozycji i postanowiła zachować poziom 45% ludności UE objętej systemem (wobec początkowo przewidzianych 42%), Do głównych postulatów KR-u należy też podniesienie progów de minimis (poniżej których pomoc państwa jest traktowana jako zgodna z rynkiem wewnętrznym) z 200 tys. euro do 500 tys. euro, utrzymanie specjalnego statusu regionów najbardziej oddalonych oraz szczególne traktowanie regionów o trudnych warunkach naturalnych, geograficznych lub społeczno-demograficznych.